Fra Boligsamvirket:
Post og teletilsynet utviser et imponerende engasjement for å redusere 200.000 telenorkunders NBBL-rabatt fra 25% til 5% av telefonregningen. Vedtaket er påklaget til Samferdselsdepartementet. NBBL søkte om at vedtaket først skulle iverksettes når endelig vedtak fra departementet foreligger, men fikk ikke gjennomslag for dette. Nå mener Post og teletilsynet at informasjonen fra Telenor og NBBL om endringene har vært for dårlig. Dette tilbakeviser NBBL.
Informerte så raskt man kunne
Samtidig som søknaden lå til behandling måtte man melde kundene om reduksjon i rabatten.
I og med at myndighetene ikke hadde avklart hvordan saken skulle videre behandles, ble NBBL og Telenor enige om å varsle alle kundene om at rabatten kunne bli endret fra 5. november, sier Jan Myhr i NBBL Økonomiforvaltning.
I oktober var det klart at departementet mente at vedtaket skulle iverksettes selv om klagesaken ikke var ferdigbehandlet. I slutten av oktober gikk det nytt brev til alle abonnenter med melding om at rabatten reduseres til 5% fra 5. november. Fra det tidspunktet ble også informasjon på NBBLs og Telenors nettsteder oppdatert, sier Myhr som synes brevet fra P&T mangler grunnlag og peker i stedet på det han opplever som tilsynets trenering av saken.
Etter at klagen på vedtaket ble sendt 28. august, har P&T fortsatt ikke klart å avgi sin innstilling til Samferdselsdepartementet, sier en oppgitt avdelingsleder til boligsamvirket.no.